FRÅN STARTEN 1954 OCH FRAMÅT

KLUBBENS HISTORIA

Roslagens jaktskytteklubb bildades 1954 av jägare för att söka lämplig mark att anlägga en jaktskyttebana. Lämplig mark kunde erhållas under hösten -54 och vintern -55. Under våren byggdes en skeetbana som invigdes under juli månad av ca 25 st skyttar. Därefter ordnades träningstillfällen tisdag-torsdag och lördagar under tiden april-augusti under samtliga år vi befann oss i Norrtälje.

Klubben var i stort behov även av en Älgbana men när ingen ström fanns tillgänglig fick allt bli ett provisorium. Vi anskaffade ca 30 meter räls och en tralla med fyra hjul. Rälsen lades ut med en kraftig backe på vänstra sidan. Trallan rullades upp för backen med befintlig högergående älgfigur. När skytten kallade lösgjordes trallan och rullade av egen kraft en viss sträcka. Sedan måste 2-3 man hämta trallan och rulla upp den för backen igen. Skulle nutidens skyttar vilja ha ett sådant skytte. Vid årsmöte -56 diskuterades behovet av en fungerande bana, mötet beslutade att en Älgbana skulle byggas mot en befintlig höjd med ordentligt kulfång. Mötet bestämde att starta bygget under sena höst/vinter med att köra ut med grusmassor. Under våren sedan tillverkades formar för att därefter kunna gjuta behövliga blinderingar. Nu återstod att framställa betongen. Två st betong-blandare lånades in men att frakta betongen var svårare visade sig för marken bar inte för en liten grålle. Bra uppslutning ca 50-60 personer bar med ok och hinkar ner all betong till tre st skyddsmurar blev klara under lördagen och söndag. Nu hade vi plats för både Älgbana och en Rådjursbana.

Tävlingsverksamheten kunde nu börja komma igång. Klubben höll 4-5 jaktstigar årligen. När Älg- och Rådjursbanan var klara så började vi träna Jaktskytte, en serie Älg en serie Rådjur och en serie skeet. Fyrstadstävlingarna hölls i Östhammar-Södertälje-Rosersberg och Norrtälje.

1960 ansökte klubben om medlemskap i sportskytteförbundet för att få flera tävlingar i skeet och viltmål. 1964 hade RJSK sin första DM tävling i skeet, 24 st deltog. 1964 hade även klubben SM i Jaktskytte, 104 st deltog. Träning på lördagen och tävling på söndagen.1972 var klubbens skeetskyttar med i Upplandscupen. Efter deltävlingen mot Ärentuna och Skokloster var RJSK i final mot Uppsala där vi vann med 5 duvor. Klubben segrade tre gånger och tennpokalen bör finnas i klubbhuset. 1978 blev vi tillfrågade om att arrangera landskamp Sverige-Finland på viltmål. Fick ett mycket bra beröm av finska ledningen.1989 blir sista året på banan i Norrtälje.

Ordföranden under klubbens tid har varit i turordning: Göte Sköldebring, Sivert Eriksson,Martin Åkerlind, Ralf Blomqvist, Irene Olsson, Håkan Lantz, Mats Eriksson, Tommy Smedberg, Tomas Johansson och sittande Tommy Åkerlind.

Vid pennan: Martin Åkerlind, 14 mars 2018

peter.lantzen@icloud.com

Joel Ekström

mr__eks@hotmail.com